Magyar vonatkozású modellek (teleregény, 333. fejezet)
A minap benéztem kedvenc index fórumomra, ahol erősen
érződik a nyári uborkaszezon, már éppen a böngésző bezárását fontolgattam,
amikor a címben szereplő topicban megláttam egy hosszas diskurzust. Az elmúlt
napokban gyakorlatilag két veterán nick (Förster és Hernyofan) szólogatott be
egymásnak, közben persze néha hagytak mást is szóhoz jutni.
Az első téma a RaaberCity kocsi volt, ami számomra jól
mutatja a magyar vasút igényességét. Végy egy levetett Eurofima kocsit (amely
egész jó állapotban van, nincs is semmi baj vele, magyar viszonylatban már-már Rolls-Royce).
Lássuk mit rontottak el:
1.
Létrehoztak egy új brandet: RaaberCity, amit nem
tudok értelmezni, meg gondolom a GYESEV píárosain kívül mások sem. Ha
InterCity, akkor miért nem az van ráírva? Nem világos, hogy azért kellett az új
név, mert az IC-nél valamivel kevesebb (így azt nem írhatták rá), vagy ezzel
akarták jelezni, hogy annál valamivel több. Valószínű a RailJet kistestvére
akart lenni, amolyan "magyar narancsként", kicsit savanyú, kicsit
éretlen, de a miénk.
2.
Másod osztályú kocsikból alakítottak ki 1.
osztályt, így viszont a lábtér nem elég az 1. osztályú fülkékben, külföldre
gyakorlatilag nem mehet, paff. Persze nagyon pofás lett, azt meg kell hagyni,
de vajon ennyire fontos volt ez? A sajtóközlemény külön kiemeli, hogy ebben
bizony bőrbevonat van az 1. osztályon, mintha ez olyan extra lenne, szerintem
ez lenne a normális.
3.
Az egész kocsit össze-vissza mázolták mindenféle
színnel, aminek sem előzménye, sem koncepciója nem nagyon van. Szívem szerint
papagáj festésnek hívnám, de azt évekkel ezelőtt a MÁV már ellőtte az elővárosi
szilikre, legyen akkor bohóc. Koncepció abban sem volt. Miért is baj ez? Hát
először is, a GYSEV színekhez szokott polgár nem igen tudja, hogy ez mi fán
terem, másodszor fényező legyen a talpán, aki egy sérülést szépen ki fog tudni
javítani. Ha jól számoltam, nyolc (!) különféle színt használnak, vannak köztük
olyanok, amiből alig néhány tenyérnyi folt van a kocsin, gratulálok.
No, Förster rögtön megtalálta az
ideális donort, pont annyi ablaka és kereke volt, mint az eredetinek. De hát
neki mindegy is, úgyis csak képen látott ilyet. Azután szerencsére jött néhány
modellező, akikbe több igény szorult, és kisegítették pillanatnyi "ajtóvaksággal"
sújtott Förster barátunkat, akit annyira elbűvöltek a kocsi közepén az ablakok
és a szellőzők, hogy jobbra és balra már nem is nézett, így nem vette észre,
hogy az ajtók teljesen eltérnek.
A másik téma az örökzöld
postabéhávé volt, amelyet kedvenc tatabányai műhelyem készített el. Egy
dologban mindenki egyetértett, hiánypótló a modell és megjelenéskor égre-földre
esküdöztek, hogy bizony abban Fuggerth alkatrész egy darab sem lesz (van aki
szerint az első széria után ígérték meg, hogy a másodikban már nem lesz). A
GYSEV kocsi kapcsán Förster barátunk a szakmai érvekből kifogyott, így személyeskedni
kezdett Hernyofan topictárssal, felhánytorgatva a Quabla Bhv kapcsán kapott
megjegyzéseket, így lett újra ez a téma. És beindult a szokásos mellébeszélés
arról, hogy Fuggerthék egy normális alvázat meg forgóvázat sem voltak képesek
gyártani, amit szegény Quabla alá tehetett volna, szóval egyértelműen ők
tehetnek róla, hogy a szuper hiánypótló kocsi ilyen lett. A vita annyiban ment
tovább a korábbiaknál, hogy két (el?)ismert szakértő is megszólalt.
Elsőként csíkos-háTTú "méltatta"
műszaki szempontból a modelleket, kiderült, hogy van amiből a súly (igen, egy
filléres vaslemez) egyszerűen kimaradt belőle. Ja, hogy ettől pályán használhatatlan
a modell – sebaj, a vitrint viszont legalább nem terheli fölöslegesen. Azt
gondolom, hogy ez a világ legnagyobb szemétsége, egy 25 ezer forintos modellből
egy 200 forintos alkatrészt kihagyni, csak azért, mert valószínűleg Karácsony
előtt nem volt kéznél, de a modellnek meg kellett jelennie. Az lehetett az oka
annak is, hogy a kocsik alá végül Fuggert alváz és forgóváz került, hogy nem
akarták még évekig húzni a megjelenést.
A legfurcsább hozzászólást kedvenc
Tothgun Attilám, a Quabla cégcsoport oszlopos tagja (bár eme kötődését egy
külön postban cáfolta) követte el, aki 7 pontba szedte megjegyzéseit. Ezek
közül egyet emelnék csak ki, melyben a modellek festési hiányosságait említi (pöttyök,
lepergő festés, görbe csíkok). Ide jutott a világ, a Q Birodalom belső, elég
erős minőségi kritikát kapott, persze tudom én, hogy erről is a Fuggerth, Soros,
vagy a gyíkemberek tehetnek, na de most komolyan, nehogy már azt mondja bárki
is, hogy a festés és az összerakás nem a hírös Quabla hibája!
Szegény tothgun kapott aztán
hideget-meleget. Megmutatta a belső berendezéseit, amit ezekhez a csodás
kocsikhoz készített. Ahogy kell, négy szék volt egy sorban, de a folyosónak
valahogy nem maradt hely, sebaj, kívülről úgysem nagyon látszik J, jött a válasz.
Utoljára megjelenésekor volt posta
Bhv a kezemben, amit jobban megnézhettem közelebbről. A kasztni formája nem
volt rossz, sőt, néhány piros pöttytől eltekintve a festése is nagyjából rendben
volt, a bajok a szoknya alá nézve kezdődtek. Egy fiatalabb modellező kolléga vette
a Lehel úton, és csillogó szemmel kérdezte a véleményemet, nem akartam
elkeseríteni, de amikor az árát megmondta, egy cifra káromkodást azért megeresztettem
és egy "Meeeennyííííí?"-vel jeleztem, hogy megőrült. Akkor döntöttem
el, hogy biztosan nem veszek magamnak ilyet, a fenti két kritikát olvasva jól
tettem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése