2017. július 9., vasárnap

Magyar vonatkozású modellek (teleregény, 333. fejezet)


Magyar vonatkozású modellek (teleregény, 333. fejezet)

A minap benéztem kedvenc index fórumomra, ahol erősen érződik a nyári uborkaszezon, már éppen a böngésző bezárását fontolgattam, amikor a címben szereplő topicban megláttam egy hosszas diskurzust. Az elmúlt napokban gyakorlatilag két veterán nick (Förster és Hernyofan) szólogatott be egymásnak, közben persze néha hagytak mást is szóhoz jutni.

Az első téma a RaaberCity kocsi volt, ami számomra jól mutatja a magyar vasút igényességét. Végy egy levetett Eurofima kocsit (amely egész jó állapotban van, nincs is semmi baj vele, magyar viszonylatban már-már Rolls-Royce). Lássuk mit rontottak el:

1.       Létrehoztak egy új brandet: RaaberCity, amit nem tudok értelmezni, meg gondolom a GYESEV píárosain kívül mások sem. Ha InterCity, akkor miért nem az van ráírva? Nem világos, hogy azért kellett az új név, mert az IC-nél valamivel kevesebb (így azt nem írhatták rá), vagy ezzel akarták jelezni, hogy annál valamivel több. Valószínű a RailJet kistestvére akart lenni, amolyan "magyar narancsként", kicsit savanyú, kicsit éretlen, de a miénk.

2.       Másod osztályú kocsikból alakítottak ki 1. osztályt, így viszont a lábtér nem elég az 1. osztályú fülkékben, külföldre gyakorlatilag nem mehet, paff. Persze nagyon pofás lett, azt meg kell hagyni, de vajon ennyire fontos volt ez? A sajtóközlemény külön kiemeli, hogy ebben bizony bőrbevonat van az 1. osztályon, mintha ez olyan extra lenne, szerintem ez lenne a normális.

3.       Az egész kocsit össze-vissza mázolták mindenféle színnel, aminek sem előzménye, sem koncepciója nem nagyon van. Szívem szerint papagáj festésnek hívnám, de azt évekkel ezelőtt a MÁV már ellőtte az elővárosi szilikre, legyen akkor bohóc. Koncepció abban sem volt. Miért is baj ez? Hát először is, a GYSEV színekhez szokott polgár nem igen tudja, hogy ez mi fán terem, másodszor fényező legyen a talpán, aki egy sérülést szépen ki fog tudni javítani. Ha jól számoltam, nyolc (!) különféle színt használnak, vannak köztük olyanok, amiből alig néhány tenyérnyi folt van a kocsin, gratulálok.

No, Förster rögtön megtalálta az ideális donort, pont annyi ablaka és kereke volt, mint az eredetinek. De hát neki mindegy is, úgyis csak képen látott ilyet. Azután szerencsére jött néhány modellező, akikbe több igény szorult, és kisegítették pillanatnyi "ajtóvaksággal" sújtott Förster barátunkat, akit annyira elbűvöltek a kocsi közepén az ablakok és a szellőzők, hogy jobbra és balra már nem is nézett, így nem vette észre, hogy az ajtók teljesen eltérnek.

A másik téma az örökzöld postabéhávé volt, amelyet kedvenc tatabányai műhelyem készített el. Egy dologban mindenki egyetértett, hiánypótló a modell és megjelenéskor égre-földre esküdöztek, hogy bizony abban Fuggerth alkatrész egy darab sem lesz (van aki szerint az első széria után ígérték meg, hogy a másodikban már nem lesz). A GYSEV kocsi kapcsán Förster barátunk a szakmai érvekből kifogyott, így személyeskedni kezdett Hernyofan topictárssal, felhánytorgatva a Quabla Bhv kapcsán kapott megjegyzéseket, így lett újra ez a téma. És beindult a szokásos mellébeszélés arról, hogy Fuggerthék egy normális alvázat meg forgóvázat sem voltak képesek gyártani, amit szegény Quabla alá tehetett volna, szóval egyértelműen ők tehetnek róla, hogy a szuper hiánypótló kocsi ilyen lett. A vita annyiban ment tovább a korábbiaknál, hogy két (el?)ismert szakértő is megszólalt.

Elsőként csíkos-háTTú "méltatta" műszaki szempontból a modelleket, kiderült, hogy van amiből a súly (igen, egy filléres vaslemez) egyszerűen kimaradt belőle. Ja, hogy ettől pályán használhatatlan a modell – sebaj, a vitrint viszont legalább nem terheli fölöslegesen. Azt gondolom, hogy ez a világ legnagyobb szemétsége, egy 25 ezer forintos modellből egy 200 forintos alkatrészt kihagyni, csak azért, mert valószínűleg Karácsony előtt nem volt kéznél, de a modellnek meg kellett jelennie. Az lehetett az oka annak is, hogy a kocsik alá végül Fuggert alváz és forgóváz került, hogy nem akarták még évekig húzni a megjelenést.

A legfurcsább hozzászólást kedvenc Tothgun Attilám, a Quabla cégcsoport oszlopos tagja (bár eme kötődését egy külön postban cáfolta) követte el, aki 7 pontba szedte megjegyzéseit. Ezek közül egyet emelnék csak ki, melyben a modellek festési hiányosságait említi (pöttyök, lepergő festés, görbe csíkok). Ide jutott a világ, a Q Birodalom belső, elég erős minőségi kritikát kapott, persze tudom én, hogy erről is a Fuggerth, Soros, vagy a gyíkemberek tehetnek, na de most komolyan, nehogy már azt mondja bárki is, hogy a festés és az összerakás nem a hírös Quabla hibája!

Szegény tothgun kapott aztán hideget-meleget. Megmutatta a belső berendezéseit, amit ezekhez a csodás kocsikhoz készített. Ahogy kell, négy szék volt egy sorban, de a folyosónak valahogy nem maradt hely, sebaj, kívülről úgysem nagyon látszik J, jött a válasz.

Utoljára megjelenésekor volt posta Bhv a kezemben, amit jobban megnézhettem közelebbről. A kasztni formája nem volt rossz, sőt, néhány piros pöttytől eltekintve a festése is nagyjából rendben volt, a bajok a szoknya alá nézve kezdődtek. Egy fiatalabb modellező kolléga vette a Lehel úton, és csillogó szemmel kérdezte a véleményemet, nem akartam elkeseríteni, de amikor az árát megmondta, egy cifra káromkodást azért megeresztettem és egy "Meeeennyííííí?"-vel jeleztem, hogy megőrült. Akkor döntöttem el, hogy biztosan nem veszek magamnak ilyet, a fenti két kritikát olvasva jól tettem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése